dagdiensten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van karin doorn - WaarBenJij.nu dagdiensten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van karin doorn - WaarBenJij.nu

dagdiensten

Door: KarininGSH

Blijf op de hoogte en volg karin

11 April 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een lang paasweekend ben ik dinsdag weer aan de slag gegaan. het was op de ED een druk weekend geweest.
Toen ik op dinsdag morgen kwam lagen er weer een aantal patiënten die s'nacht waren binnen gebracht en 1 die er al een dag lag . Dat blijft voor mij raar dat mensen er zo lang liggen .
Op nieuw was er iemand met een schotverwonding en wel met 3 kogels in het hoofd niet best dus . Omdat niet bekend was wie het was moest er gewacht worden op evt familie ivm donorprocedure
Uiteindelijk kwam er s'middags een lerares van school met 2 vrienden en die hebben hem geïdentificeerd. Het bleek net een goede student die niet in criminele kringen vertoefde . Helaas werd een familie ruzie hem ,en een tante en nog een familielid fataal. Triest .
Verder bleef het een rustige dag op de trauma, ook hier is dat niet te plannen
De andere SEH zaken gaan allemaal naar emergency en dat is een heel andere gang . Ik ben daar wel paar x even geweest en dan ziet het er steeds erg druk uit met overal extra brancards die er tussen worden gezet en mensen op stoelen met infuus.
ook grote gyn kamer waar ze verkrachtingszaken binnen krijgen waarbij rape kits afgenomen moeten worden
Omdat ik toch me op de trauma's wil focussen blijf ik alleen aan de trauma kant.
Vandaag kregen we als snel een groot trauma binnen met thorax letsel . Was op straat aangetroffen , aangereden door auto . Hij was al geintubeerd door ambulance en kwam op de plank binnen . Er was nu een meer ervaren arts en die besloot al snel een thoraxdrain in te brengen die meteen fors afliep . Na wat vulling leek hij te stabiliseren ,maar dat was maar voor korte duur even later ging drain keihard lopen en werd er snel besloten een thorocotomie te doen.
Aangezien hier artsen heel vaak in hun eigen kleding lopen waarover ze dan soms plastic schort aan trekken had de dokter die net met de dienst starte mazzel. Ze kwam net binnen in haar witte jeans en kon meteen aan de bak. Het resultaat was een mooi onder gespetterde broek. Ook spatbrillen ed gebruiken ze niet terwijl hier toch veel mensen HIV besmet zijn.
Helaas was de actie te vergeefs , want behalve verbloed was hij neurlogisch ook niet best en was het snel daarna einde verhaal .
Gisteren heb ik nog een aantal studenten gipsles gegeven. Ik liep toevallig langs en omdat het rustig was dacht ik ik ga even kijken hoe ze dat hier doen.
Nu zijn er hier veel buitenlandse medische studenten die dus nu gips aan moesten leggen .
Gedaan hadden ze het alleen nog nooit en de arts assistent gaf kort wat aanwijzingen ,maar had zelf ook weinig ervaring .Gevraagd of ze wat tips en trics wilde weten over gipsen en ja daar waren ze wel blij mee Dus mooi scapoidgips en envelopespalk met ze gefabriceerd. Grappig om te doen.
As weekend ga ik nachtdienst doen, een 12 uurs dienst en een 8 uurs dienst . je kan tenslotte alles overdrijven ;-)
Hopelijk komt er dan eea ander binnen aan trauma's
Het is inmiddels gelukkig ook weer lekker weer . Morgen mooie dag dus om iets leuks te gaan doen
gr allemaal en tot horens


  • 11 April 2012 - 19:27

    Lieneke:

    He Karin,
    De niet trauma-kant lijkt ook interessant..maar lijkt een hele andere afdeling. Zoals vroeger de "acute opname" en de EHBO. Erg benieuwd naar de organisatie van deze afdelingen. En hoe zit het met de opleiding? is er ook een speciale ER opleiding?
    geniet van je vrije dagen!
    lieneke


  • 11 April 2012 - 19:48

    Carianne:

    Lekker bezig hoor!!
    Neem je nog wat goeie tips voor ons SEH docs mee, behalve dan dat ik niet in mijn witte jeans moet gaan werken!

    Veel plezier!!

  • 11 April 2012 - 19:57

    Loes:

    Hee karin,
    Nou volgens mij heb je het wel naar je zin allemaal. toch leuk om eens in de keuken van een ander te kijken.
    veel plezier nog.... en stuur wat van de zon hier naartoe

    groeten
    loes

  • 11 April 2012 - 20:02

    Karin:

    Hey K, pittig pakje!
    Hum... Ik snap nog niet echt hoe de boel daar geregeld is, maar ligt vast aan mij! Kamer 24 ;) lijkt me ook forensisch interessant daar!
    Fijn dat weer daar weer ok is, hier nog steeds de cv op loei! Hug k

  • 12 April 2012 - 08:22

    Bram De Winter:

    Ik dacht even aan de foto's uit dat andere Afrikaanse land (Malawi) maar dit ziet er toch een stuk professioneler uit. Alleen jammer dat er veel van die schiet en steekgrage boefjes wonen. Wordt het hier bij terugkomst straks nog te saai voor je !

  • 12 April 2012 - 08:55

    Piet:

    Leuke verhalen en genoeg te vertellen bij terugkomst. Lijkt me heerlijk om zo rond te lopen en te kijken hoe zij het doen., Daarbij maak jij je ook nog nuttig om je ervaring te delen mbt het gipsen.

    groetjes!

  • 12 April 2012 - 09:41

    Maite:

    Hoi Karin,

    Mooie avonturen daar, vergeet je niet om ook af en toe lekker te braaien en een Savannah te nuttigen ;)

    Veel plezier daar en geniet ervan!

    Gr, Maite

  • 12 April 2012 - 15:03

    Ton:

    originele foto, kan zo bij DWDD in de uitzending. En het bevalt wel zo te lezen, nog effe en je blijft daar. Ik ga me zaterdag een groot deel van de dag maar eens moe maken in Amsterdam, oefen cessie voor de Roparun, komt alweer dichterbij.

  • 13 April 2012 - 07:47

    Alie:

    Hoi Karin,

    Je beschrijvingen zijn fraai! Het smaakt naar meer. De foto's geven toegevoegde waarde. Waar haal je dat witte pak vandaan? Je manier van aanpak is herkenbaar (in het vb van gipsen.. helemaal goed).

    We hebben je gemist met de bijscholing.. hoe gaat onderwijs daar?

    Ik ben benieuwd naar je vervolg.
    Veel plezier.

    Groeten Alie


  • 13 April 2012 - 14:29

    Jos :

    Hoi Karin

    Moet voor jou een hele leerzame ervaring zijn en dat je bijdraagt aan gips onderwijs. Ben benieuwd hoe de afdeling daar is georganiseerd en heeft men daar voldoende personeel? Bijzonder dat de dokter daar in het eigen "kloffie"het werk doet. Blijf genieten en tot gauw. Nice outfit!!



  • 13 April 2012 - 18:24

    Peter.R.:

    Hallo Karin. Wat een beleving. We zitten al te wachten op de presentatie vol leer momenten voor ons hier op de SEH. Zondag gaan we weer marathon sporters oplappen bij windkracht 6 en 10 graden. Jammer jij bent er niet bij voor een VIP behandeling. Veel plezier daar. Groeten Peter.

  • 15 April 2012 - 10:42

    Leandra:

    Hoi Karin,
    Goed bezig daar!
    KLinkt super interessant! bizar hoor hoe dat dan daar werkt met name als ik zo lees dat ze zich niet echt aan de ABCDE houden en de E eerst lijkt te komen. ;)
    Veel plezier daar!

    Groetjes Leandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

karin

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 11242

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 03 Mei 2012

stage ED Groote Schuur Hospitaal Cape Town

Landen bezocht: